Nagłówki: h1 - h6

Mirosław Zelent

Sekcje w dokumencie, podobnie jak w gazecie, rozpoczynają się od nagłówków (z ang. headings). Przy czym od razu ustanowiono sześć rodzajów nagłówków (które różnią się rozmiarem) i dlatego mamy znaczniki od h1 do h6. Domyślnie największą czcionkę ma nagłówek <h1>, po czym rozmiar czcionki zmniejsza się sukcesywnie aż do najmniejszego <h6>.

 <h1>Nagłówek rozmiar pierwszego</h1>
<h2>Nagłówek rozmiar drugiego</h2>
<h3>Nagłówek rozmiar trzeciego</h3>
<h4>Nagłówek rozmiar czwartego</h4>
<h5>Nagłówek rozmiar piątego</h5>
<h6>Nagłówek rozmiar szóstego</h6>

Domyślnie największą czcionkę ma nagłówek <h1>, po czym rozmiar czcionki zmniejsza się sukcesywnie aż do najmniejszego <h6> (patrz ramka z kodem powyżej):

Hierarchia i rozmiary nagłówków

Rozmiary czcionki oddają także hierarchię ważności nagłówków. W kontekście SEO szczególnie ważny jest tekst zamknięty w nagłówku <h1> (niech to będzie tekst zawierający ważne dla wyszukiwarki frazy). Nagłówki ładnie definiują sekcję artykułów – jesteśmy do tego przyzwyczajeni również z Worda, z gazet, z książek - stąd naturalnie mechanizm ten przenieśliśmy także do Internetu.

Co do zmian wyglądu nagłówków, to wszystko oczywiście odbywa się w CSS, a nie z użyciem atrybutów HTML. Pamiętajmy - nagłówek musi składać się z dwóch znaczników <h1></h1>, gdyż musimy określić gdzie zaczyna się, a gdzie kończy jego tekst. Nagłówki dobrze współpracują z paragrafami, stanowiąc "podświadomie oczekiwany" szkielet artykułu.