Ultraszybki serwer VPS NVMe START
programowanie

Tworzenie stron internetowych to zajęcie, które niesamowicie rozwija na wielu różnych płaszczyznach. Jest to zajęcie kreatywne, angażujące i dające wiele uporu w realizacji swoich planów. Uczy logicznego myślenia, rozwija zdolność analizy i cierpliwość. Jest mi niezwykle miło, że Ty również inwestujesz w siebie przystępując do przepracowania niniejszego kursu! Zanim przejdziemy do rzeczywistej pracy z kodem, warto zaznajomić się ze ścieżką rozwoju programisty webowego oraz zrozumieć przeznaczenie pięciu podstawowych technologii webowych (HTML, CSS, JavaScript, PHP, MySQL). Nie może też zabraknąć dokładnego omówienia klasycznej dychotomii „Front-end vs. Back-end”, jak również kilku słów odpowiedzi na bardzo ważne, choć często niedoceniane pytanie: „Jak się uczyć?”.

Kurs niniejszy stworzyłem dla uczniów techników informatycznych, którzy przygotowują się do egzaminu zawodowego. Sprawy uczniów technikum są mi szczególnie bliskie, gdyż sam od sześciu lat, w różnym wymiarze czasowym, zajmuję się dydaktyką programowania w publicznej szkole. Na przestrzeni tych lat spotkałem wielu niesamowitych młodych ludzi, którzy dziś prowadzą już własne, dorosłe życie. Pomimo przeróżnych problemów i ograniczeń (tak uczniów, organizacji szkoły, jak i moich) wytrwale pracowaliśmy nad byciem każdego dnia lepszymi niż byliśmy wczoraj. Móc towarzyszyć Wam w tej wytrwałej pracy, czasami pomagać i kierować, ale głównie nie przeszkadzać w Waszym naturalnym rozwoju – to był prawdziwy zaszczyt!

Od trzech lat realizuję także dydaktykę w internecie, głównie poprzez kanał YouTube, bloga miroslawzelent.pl i trenażer egzaminacyjny egzamin-informatyk.pl. Na dzień dzisiejszy łączny czas oglądania filmów umieszczonych na kanale Pasja informatyki wynosi 126 lat i 206 dni. Często powtarzam na filmach, że „szanuję Wasz czas” – może wydawać się, że to jedynie powtarzane niczym mantra cliché, ale ja rzeczywiście w to wierzę. Nasz czas na ziemi jest ograniczony i nawet przy całym swoim wysiłku nie jesteśmy w stanie dodać do długości swojego życia nawet jednej sekundy.

Jedyne na co mamy wpływ, to wybór w jaki sposób realizować swoją własną inicjatywę. Internet pełen jest ludzi mocno roszczeniowych. Powoli, iskra po iskrze to mnie wypala, ale taka jest natura świata, który zawsze jest dualistyczny, słodko-gorzki, kreacyjno-destrukcyjny. Wielu ludzi krytykować będzie ten kurs czy nawet mnie osobiście, tylko dlatego że informacje zawarte w tej serii nie będą przeznaczone dla nich – chcieliby zobaczyć na kanale kolejne nowe serie, nauczyć się czegoś przydatnego nieco dalej na ścieżce rozwoju programisty webowego.

Ja jednak uważam, iż początkowy etap pracy z kodem (czyli rozpoczęcie nauki programowania w ogóle) jest najbardziej newralgicznym momentem na drodze rozwoju w branży IT, często stanowiącym o być albo nie być w tym zawodzie. Jest też etapem, który łatwo dla kogoś zepsuć, kładąc zbyt wielki ciężar na jego barki, albo odwrotnie – nie przykładając się należycie do rozpalenia ognia pasji programowania z pierwszych drobnych iskier. I dlatego poświęcam temu szczególnie wiele atencji na kanale Pasja informatyki, niwelując początkowe trudności dla wielu adeptów fascynującej sztuki programowania. Nie oznacza to jednak, iż po przepracowaniu z pietyzmem fundamentów, nie mam zamiaru realizować serii trudniejszych.

Dlatego tym bardziej doceniam wsparcie ludzi, którzy zamiast pisać tuż po premierze komentarze typu ”A może zrobisz serię ….” czy też „Kiedy kolejny odcinek …. ” wolą wesprzeć naszą ciężką pracę łapkowaniem, pozytywnym komentarzem dla statystyk albo nawet patronowaniem nas w serwisie Patronite. Dziękuję również za tony korespondencji, w której opisaliście Wasze historie oraz to jak wykonana przeze mnie i Damiana praca dydaktyczna okazała się dla Was pomocna i cenna. Takie maile motywują nas do dalszej pracy – regularnej, małymi krokami. Ciężko jest znaleźć czas na YouTube, ale takie wiadomości pokazują, że warto to robić! Dziękujemy i mamy nadzieję dostarczać Wam dobrej jakości contentu tak długo, jak nie wypali się w nas pasja do nauczania i wyjątkowo czasochłonnej wideoedycji.

Niniejszym oddaję w Wasze przeglądarki serię tutoriali „Programowanie webowe” – jestem pewien, że praca jaką wspólnie w tym kursie wykonamy przyniesie w długim okresie czasu zadziwiające rezultaty, jednak pamiętaj – najwięcej zależy zawsze od Ciebie! Przejdziesz przez wszystkie fazy procesu nauki – pojawi się entuzjazm, lekkość i łatwość przyswajania wiedzy, ale pojawią się także fazy plateau, stagnacji, jak również zniechęcenia, awersji czy rezygnacji. Nie martw się – taka jest naturalna kolej rzeczy, tak zawsze wygląda trening jakiejkolwiek umiejętności! Miej dla siebie cierpliwość, nie porównuj się z innymi, staraj się być po każdej sesji po prostu odrobinę lepszy(a) niż byłeś wczoraj.

Programowanie ma niezwykle długą krzywą uczenia się. Mistrzostwo rozpoczyna się, kiedy przestajesz na siłę szukać finału tej drogi, i skupiasz się na jakości samej podróży, na jakości stawiania kroków. Tobie też się uda poznać naturę tego zmagania ze sobą. Ty także zrozumiesz jak trudna i wymagająca, ale jednocześnie piękna jest, codzienna praca nad sobą w branży IT. Kurs to nie tylko tutoriale wideo, oddajemy do Waszej dyspozycji także materiały PDF, kody źródłowe, linki warte odwiedzenia oraz testy do samodzielnego przepracowania. Dla osiągnięcia pełni rezultatów, korzystaj ze wszystkich tych źródeł wiedzy i ćwiczeń. Powodzenia!

Czy programowanie webowe jest dla mnie?

Paradygmat działania klasycznej aplikacji internetowej nie zmienił się od lat – jest oparty na tzw. architekturze klient-serwer i protokole HTTP. Wszędzie widać to „HT”: HTML, HTTP – o co tutaj chodzi? HT oznacza Hypertext, czyli hiperłącza (linki) – od lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku taki mamy pomysł na działanie stron internetowych: kliknięcie w hiperłącze potrafi przenieść nas do kolejnej podstrony, a czasem także na inny serwer, do kolejnego miejsca w sieci. Porównanie do pajęczyny nasuwa się tu samo. Pierwsze strony główne stanowiły po prostu spis tekstowych linków – stąd tradycja nazywania dokumentu głównego nazwą: index.html (index = skorowidz, lista tematów, indeks pojęć, taki jak na końcu papierowego podręcznika).

…to jedynie wstęp do całego artykułu w PDF. Pobierz plik poniżej ↓


Obudowa dydaktyczna oraz wersja na słuchawki:

pdf file mp3 file






10 pytań sprawdzających wiedzę z odcinka:


Pobierz mindmapę w formacie xmind:

Do otwarcia pliku użyj programu XMind, który można pobrać tutaj.


Udostępnij